Dnešní modernistický most propojující pražské Nové Město přes ostrov Štvanici s Holešovicemi, přesněji s jejich částí Bubny, vznikl postupně náhradou za starší dřevěný most z roku 1900, který byl postaven podle projektu inženýra Rudolfa Kaplana z roku 1898 a jejž provedla tesařská firma Antonína Kubeše. Dřevěný most byl od počátku chápán jako provizorní stavba. Proto se také v roce 1909 přistoupilo ke stavbě nového mostu z trvanlivých materiálů, ztvárněného v duchu výtvarných principů wagnerovské moderny, který navrhl architekt Pavel Janák. Technickou a konstrukční složku tohoto prvního betonového mostu přes Vltavu v Praze vyprojektoval mostní inženýr František Mencl. Most dokončený roku 1912 zprvu spojoval pouze vltavský ostrov Štvanici s Bubny.
Přemostění ramene Vltavy blíže k Novému Městu pražskému zajišťoval od roku 1910 železný obloukový most navržený v roce 1907 II. odborem stavebního úřadu královského hlavního města Prahy, tehdy vedeným Mečislavem Petrů, a realizovaný firmou bratří Prášilů. Tato jižní část mostu byla teprve v letech 1958–1962 nahrazena dnešní betonovou částí provedenou podle projektu architekta Stanislava Hubičky a připodobněnou starší a delší Janákově severní partii.
Na výzdobě mostu se podíleli významní čeští moderní sochaři. Medailony zavěšené v obloucích provedli Josef Mařatka a Otto Gutfreund. Autory symbolistních reliéfů mužských a ženakých aktů jsou Ladislav Kofránek (návodní strana) a Bohumil Kafka (povodní strana). Nejcharakterističtějším prvkem mostu jsou dvě výrazná sousoší Jana Štursy, Práce a Humanita, umístěná u holešovického ústí.
Už v druhé polovině 19. století spojoval Prahu s Bubny dřevěný pilotový most, jehož výstavba se ukázala žádoucí po obnově Helmovského jezu po povodni z 28. února 1784. Tento starý most, překračující řeku výše proti proudu, nebyl po další povodni roku 1872 obnoven a jeho zbytky v roce 1899 rozebrala firma tesařského mistra Antonína Kubeše, aby uvolnil místo pro nový most. Ten měl nahradit přívoz mezi ostrovem Štvanicí a Bubny. Uvažovalo se o něm již od roku 1892, kdy inženýr Jiří Soukup začal postupně navrhovat nejrůznější řešení. Přípravy uspíšilo zřízení nových městských jatek na holešovické straně Vltavy. Pro zlepšení jejich dostupnosti nechala pražská obec zřídit provizorní dřevěný most (tzv. jateční dřevěné provizorium). Zprvu (1892) se sice uvažovalo o výstavbě železného mostu, ale v roce 1898 převážily názory, že postačí dřevěné provizorium s použitím zbytků staršího pilotového mostu. I když variantu železného obloukového mostu na jaře 1899 schválilo místodržitelství, nakonec byl, přes protesty prof. Alberta Vojtěcha Velflíka, v prosinci 1899 přijat návrh dřevěného provizoria, jehož projekt vypracoval inženýr Rudolf Kaplan. Vzápětí bylo vypsáno výběrové řízení s tím, že most bude dostavěn do konce následujícího roku 1900. Dne 16. února 1900 byla akceptována nabídka tesaře Antonína Kubeše. Práce začaly 29. března. Po dostavbě před koncem roku 1900 proběhly 12. prosince zátěžové zkoušky, které dopadly „nad očekávání dobře“, a byla udělena pochvala projektu Ing. Rudolfa Kaplana i poděkování tesaři Kubešovi. Most byl uveden do provozu 15. prosince 1900.
Všeobecné přesvědčení o nouzovém řešení a dočasnosti dřevěného mostu, umocněné jeho poškozením ledem 5. února 1909, vedlo k pokračování příprav nové trvalé konstrukce. Část přemostění mezi Novým Městem a Štvanicí zanedlouho nahradil 96 m dlouhý most s kamennými pilíři a nízkými železnými oblouky, obdobnými jako u Čechova mostu. Jeho architektonickou koncepci z roku 1907 řešil II. odbor stavebního úřadu královského hlavního města Prahy, tehdy vedený architektem Mečislavem Petrů. Realizace proběhla zásluhou mostárenské firmy bratří Prášilů v letech 1908–1910, pilíře vybudovala firma Kapsa & Müller, zátěžové zkoušky proběhly 31. ledna 1910 a most byl otevřen 2. února téhož roku.
Následně byl v letech 1910 a 1911 mezi ostrovem Štvanicí a Holešovicemi sklenut firmou Karla Herzána podle plánů architekta Pavla Janáka a konstruktéra Františka Mencla první betonový most přes Vltavu. František Mencl, přednosta mostního odboru ve stavebním úřadu pražského magistrátu, tak začal naplňovat svou koncepci čtyř nových pražských mostů obloukové konstrukce, ale různého architektonického řešení. Stavělo se od 2. dubna 1910 do 2. října 1911, zátěžové zkoušky se uskutečnily 3.–6. února 1912 a následně byl most uveden do provozu.
Hlávkův most měl původně dvě části – nad vltavským ramenem o třech obloucích o světlosti 36, 39 a 36 m a nad Štvanicí o čtyřech menších obloucích o světlosti 17,85 m. Oblouky byly provedeny jako trojkloubové z dusaného prostého betonu, zejména proto, že řeku a plavební kanál překonávají v šikmém úhlu. Jejich tvar je určen křivkou statického zatížení. Oblouky nad řekou mají nad pilíři odlehčovací klenbičky, které však na pevném podloží nebyly statickou nutností a sledovaly spíše architektonický záměr. Janákova první důležitá pražská realizace, na níž začal pracovat v dubnu 1909, je pojata v duchu wagnerovské moderny, jak upozornil například již Oldřich Starý. Ve velké míře užívá geometricky dekorovaných ploch pohledového betonu. Hlavním prvkem výzdoby mostu jsou dvě sousoší Jana Štursy, Práce a Humanita, umístěné u holešovického ústí (dnešní pozici zaujímají od roku 1983, kdy došlo k rekonstrukci prostoru holešovické paty mostu v souvislosti s nešťastnou stavbou páteřní komunikace tzv. základního komunikačního systému Prahy, která poškodila původní urbanistické vztahy). Pavel Janák pro obě sousoší v roce 1911 navrhl pilíře ve tvaru komolých jehlanů obsahujících uvnitř kiosky, řešené již kubisticky. Reliéfy mužských a ženských aktů nad pilíři v pevninské části mostu, tesané původně přímo do povrchové vrstvy betonu, jsou dílem Ladislava Kofránka (na návodní straně), na protilehlé straně vytvořil reliéfy mužských aktů Sen, Rozvaha, Práce a Díkuvzdání Bohumil Kafka. Celé úpravě měl vévodit monumentální pomník architekta a mecenáše Josefa Hlávky, po němž most dostal jméno, se sochou v nadživotní velikosti od sochaře Josefa Mařatky. Hlávkův památník měl být původně umístěn při nájezdu na most z ostrova Štvanice, k realizaci však nikdy nedošlo. Těleso mostu dále ozdobily medailony dvanácti reprezentantů pražské obce, kteří se podíleli na stavbě mostu, přičemž portréty projektantů arch. Janáka a Ing. Mencla byly opomenuty. Teprve v roce 1984 byl do předmostí vsazen kruhový reliéf z dusaného betonu s portrétem Pavla Janáka. Medailony zavěšené v obloucích provedli sochaři Josef Mařatka a Otto Gutfreund. Ve směru od Holešovic (na povodní straně) je zobrazen stavitel Josef Kandert od J. Mařatky, stavební rada Ing. Karel Vlček od O. Gutfreunda, stavitel a radní Ing. František Zvěřina od O. Gutfreunda, dodatečně osazený Pavel Janák od Františka Häckela (nahradil silně poškozenou podobiznu arch. Viléma Bukovského od O. Gutfreunda), dále Josef Hlávka od F. Häckela (nahradil stavitele Jana Seiferta od J. Mařatky) a primátor JUDr. Tomáš Černý od O. Gutfreunda. Na návodní straně jsou zpodobeni starosta Karel Groš od J. Mařatky, primátor JUDr. Vladimír Srb, starosta JUDr. Jan Podlipný, primátor arch. Čeněk Gregor a JUDr. Jindřich Šolc, všichni od O. Gutfreunda, a nakonec lékárník a mecenáš Václav Kasalický od J. Mařatky.
Železná oblouková část mostu mezi Novým Městem a Štvanicí zanikla při novodobé rekonstrukci realizované v letech 1958–1962 podle projektu architekta Stanislava Hubičky. S přípravou rekonstrukce se započalo již v roce 1956 za účasti Pavla Janáka. Při rekonstrukci byl na povodní straně most rozšířen z někdejších 18 na 28 m. V důsledku zvětšení kapacity mostu přitom zanikla původní schodiště na navigaci, stavbičky veřejných toalet a zázemí pro obsluhu tramvají. Současně byly provedeny odlitky zvětralých nebo poškozených reliéfů. Původní reliéfy zůstaly zachovány, dílem in situ a dílem transferované, jen uprostřed mostu. Tehdy byla také novoměstská železná část mostu nahrazena novou železobetonovou konstrukcí. Až v roce 1983 byly kopie reliéfů mužských aktů od B. Kafky instalovány na vnější straně nové mostovky nad pilíři. Štursovy sochy získaly v téže době nové umístění na kopiích Janákových podstavců. Autorem úpravy severního předmostí byl opět architekt Stanislav Hubička.
Autoři poslední revize: Dalibor Prix, Markéta Svobodová
-
Prameny:
-
- AA NTM, Janákova pozůstalost – 9a.
- Jana Trtíková, Pražské mosty 1800–1950 (nepublikovaná bakalářská práce FF UP), Olomouc 2013, s. 51–55.
- KKVL, sign. III/1/2‑f.
- SÚA, KKVL, sign. III/1/2‑f, kart. 182.
- SÚA, SMP, i. č. 2539, sign. H 5 1.
-
Zdroje a literatura:
-
- Zprávy stavebné. Pilotový most z ostrova Štvanice do Buben. Technický obzor VI, 1898, č. 31, s. 276.
- Zprávy stavebné. Stavba mostu přes Štvanici. Technický obzor VII, 1899, č. 13, s. 124.
- Zprávy stavebné. Stavba dřevěného mostu přes Štvanici. Technický obzor VII, 1899, č. 34, s. 301.
- Zprávy stavebné. Most přes Štvanici. Technický obzor VII, 1899, č. 36, s. 319.
- Zprávy stavebné. Starý pilotový most. Stavba mostu přes Štvanici. Technický obzor VIII, 1900, č. 6, s. 54.
- Zprávy stavebné. Zatěžovací zkouška nového mostu přes Štvanici. Technický obzor VIII, 1900, č. 35, s. 327.
- František Mencl, Betonový most přes Vltavu u Štvanice. Technický obzor XX, 1912, č. 18, s. 135–139.
- František Mencl, Betonový most přes Vltavu u Štvanice. Technický obzor XX, 1912, č. 19, s. 141–145.
- František Mencl, Betonový most přes Vltavu u Štvanice. Technický obzor XX, 1912, č. 20, s. 147–150.
- František Mencl, Betonový most přes Vltavu u Štvanice. Technický obzor XX, 1912, č. 21, s. 158–161.
- František Mencl, Hlávkův most přes Vltavu v Praze. Technický obzor XXIII, 1915, č. 18, s. 142–143.
- František Mencl, Hlávkův most přes Vltavu v Praze. Technický obzor XXIII, 1915, č. 19, s. 145–150.
- Emanuel Siblík, Josef Mařatka. Praha: 1935, s. 32.
- Oldřich Starý, Architekt prof. Pavel Janák. Architektura IV, 1942, s. 82–84.
- Jaroslav Pudr, Stavební vývoj Holešovic-Buben. Praha VII od počátku 19. stol. až do 2. světové války. Praha: 1945, s. 26.
- Anna Masaryková, Josef Mařatka. Praha: 1958, s. 80.
- Josef Císařovský, Otto Gutfreund. Praha: 1962, s. 41–45, 46–51.
- Emanuel Poche et al. Prahou krok za krokem. Praha: 1963, s. 312.
- Jindřich Noll, Pražské mosty. Staletá Praha XIII, 1983, s. 88.
- Jan Fischer – Ondřej Fischer, Pražské mosty. Praha: 1985, s. 104.
- Jiří Šetlík, Otto Gutfreund. Zázemí tvorby. Praha: 1989, s. 104, 144.
- Zdeněk Rasl ed al. Průvodce po technických památkách v Čechách, Moravě a Slezsku. Praha: 1993, s. 107.
- Rostislav Švácha, Od moderny k funkcionalismu. Proměny pražské architektury první poloviny dvacátého století. Praha: 1994, s. 76, 549.
- Jan Bauch – Václav Erben, Otto Gutfreund. Praha: 1995, s. 190–194, kat. výst. kat. výst.
- Dagmar Broncová ed al. Kniha o Praze 7. Praha: 1998, s. 114–115.
- Dušan Josef, Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha: 1999, s. 275–276.
- Rostislav Švácha, Lomené, hranaté a obloukové tvary. Česká kubistická architektura 1911–1923. Praha: 2000, s. 64–67.
- Dagmar Broncová et al. Praha 7 křížem krážem. Praha: 2004, s. 112–113.
- Lukáš Beran – Vladislava Valchářová et al. Pražský industriál. Technické stavby a průmyslová architektura Prahy. Praha: 2005, s. 74.
- Taťána Petrasová, Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada. Architektura. Hlava šestá. 1780–1918. Praha: 2009, s. 617, Hlava šestá. 1780-1918.
- Petr Krajči (ed.), Slavné stavby Prahy 7. Praha: 2011, s. 115–116, autor hesla Petr Krajči.
- Pavel Vlček (ed.), Umělecké památky Prahy. Velká Praha. A/L. Praha: 2012, s. 438–439, autoři hesla Lukáš Beran – Jana Tischerová – Pavel Vlček.
- Vendula Hnídková, Nenápadné významy Hlávkova mostu. Vesmír XCIV, 2015, č. 12, s. 722.
- Vendula Hnídková, Hlávkův most: betonový produkt generační obměny. Umění LXV, 2017, s. 37–52.
-
Název:
Hlávkův most -
1909:
Projekt1909–1912:
RealizaceOtto Gutfreund (Sochař)
František Häckel (Sochař)
Bohumil Kafka (Sochař)
Ladislav Kofránek (Sochař)
Josef Mařatka (Sochař)
František Řehoř (Sochař)
Jan Štursa (Sochař)
Otakar Velinský (Sochař)
Josef Kandert (Stavitel)
Karel Hrzán (Stavitel)
Pražská obec (Investor) -
Kód:
PRAHA-7-H-Hlavkuv_mostAdresa:
Bubenská, Praha Holešovice -
Typ:
-
Hlávkův most. Foto: Jan Vlačiha. Zdroj: Archiv autora
-
Hlávkův most. Foto: Jan Vlačiha. Zdroj: Archiv autora
-
Hlávkův most, Štavnice. Foto: Markéta Svobodová. Zdroj: Archiv ÚDU AV ČR. Rok: 2024
-
Hlávkův most, Štvanice. Foto: Markéta Svobodová. Zdroj: Archiv ÚDU AV ČR. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Detail rozšíření mostu. Foto: Markéta Svobodová. Zdroj: Archiv ÚDU AV ČR. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Jan Štursa, Práce, 1913. Foto: Jashum. Zdroj: Archiv autora. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Jan Štursa, Práce, 1913. Foto: Jashum. Zdroj: Archiv autora. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Jan Štursa, Práce, 1913. Foto: Jashum. Zdroj: Archiv autora. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Jan Štursa, Práce, 1913. Foto: Jashum. Zdroj: Archiv autora. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Jan Štursa, Práce, 1913. Foto: Jashum. Zdroj: Archiv autora. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Jan Štursa, Humanita, 1913. Foto: Jashum. Zdroj: Archiv autora. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Jan Štursa, Humanita, 1913. Foto: Jashum. Zdroj: Archiv autora. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Jan Štursa, Humanita, 1913. Foto: Jashum. Zdroj: Archiv autora. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Jan Štursa, Humanita, 1913. Foto: Jashum. Zdroj: Archiv autora. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Jan Štursa, Humanita, 1913. Foto: Jashum. Zdroj: Archiv autora. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Jan Štursa, Humanita, 1913. Foto: Jashum. Zdroj: Archiv autora. Rok: 2024
-
Hlávkův most. Pohled na nový Hlávkův most - betonová část. Foto: Eckert - ateliér. Zdroj: Archiv hl. města Prahy, Sbírka fotografií, sign. VI 39/4. Rok: 1918
-
Hlávkův most. Pohled na nový Hlávkův most - železná část. Zdroj: Archiv hl. města Prahy, Sbírka fotografií, sign. I 11647. Rok: po 1910
-
Hlávkův most. Štvanice pod novostavbou železné části Hlávkova mostu. Zdroj: Archiv hl. města Prahy, Sbírka fotografií, sign. I 11634. Rok: 1910
-
Hlávkův most. Pohled na stavbu železné části Hlávkova mostu, v pozadí provizorní dřevěný most. Zdroj: Archiv hl. města Prahy, Sbírka fotografií, sign. I 11613. Rok: 1909
-
Hlávkův most. Pohled na stavbu plavební komory u ostrova Štvanice, v pozadí provizorní dřevěný most (Hlávkův) a původní pěší lávka. Zdroj: Archiv hl. města Prahy, Sbírka fotografií, sign. I 11601. Rok: 1909
-
Hlávkův most. Pavel Janák, Schodiště Hlávkova mostu (přístup z ostrova Štvanice), 1909. Zdroj: Archiv ÚDU AV ČR