Pronikavý demografický nárůst obyvatel hledajících domov v meziválečných Holešovicích vedl od konce dvacátých let 20. století k urychlené výstavbě nájemních domů pro nižší úřednictvo a zaměstnance četných průmyslových podniků v území sevřeném velkým vltavským ohybem. Vznikaly podél již delší čas v územních plánech vytyčených nových ulic, přičemž zástavba stále více ukrajovala z volné krajiny a ze zanikajících polí, která se kdysi rozprostírala mezi starými Holešovicemi na severu a Bubny u říčního brodu na jihu katastru.
Na tomto stavebním „boomu“ se podílela řada tehdy známých i význačných architektů, vesměs ve třicátých letech upřednostňujících funkcionalistický a puristický odstín konstruktivního domovního stavitelství. Holešovice-Bubny, v první vzedmuté vlně zástavby na konci 19. a prahu 20. století charakterizované historizujícími, secesními a novoklasicistními realizacemi, se tak od třetí dekády 20. věku horečně proměňovaly v moderní čtvrť posetou pragmaticky pojatou architekturou éry před druhou světovou válkou.
Hektická výstavba vedla některé architekty k projektům, které se sobě nejen vnějškově podobaly, ale byly vlastně multiplikáty tehdy aktuálních stavitelských trendů. Patřili k nim i židovští architekti Ernst Mühlstein a Victor Fürth, autoři sedmipodlažního domu s nájemními byty ve Schnirchově ulici čp. 199. Projekt z roku 1934 byl vzápětí v letech 1934 a 1935 realizován, prakticky souběžně s velmi podobně pojatými domy čp. 195 a 528 v sousední Janovského ulici.
Nájemní funkcionalistický dům v Praze ve své době hojně rozšířeného typu postavený v letech 1934 a 1935 navrhli židovští architekti Ernst Mühlstein a Victor Fürth.
Dům je pětipatrový s odsazeným nejvyšším šestým patrem. Střední arkýř člení pásová okna i přes nároží. Při zběžném pohledu zde nejsou žádné podstatné detaily, které by stavbu odlišily od řady podobných. Spíše jen tušíme, že projektanti na jednu stranu vycházeli z dobového trendu obdobných bytových nájemních domů ve čtvrti, která i po vzniku Velké Prahy na počátku ledna 1922 zůstávala tradiční zvláště v částech odlehlých od vltavského nábřeží naproti Starému a Novému Městu pražskému. Zároveň se přizpůsobovali okolní zástavbě, ve Schnirchově ulici zejména sousedícímu nárožnímu domu čp. 198 (Schnirchova 13), který byl postaven podle funkcionalistického návrhu Emanuela Hrušky a dokončen již v roce 1934. Na druhou stranu povaha zakázky, potřeba rychlého vyhotovení projektu a výstavby objektu předaného k užívání již v roce 1935, jakož i řada dalších objednávek v této době vedly Mühlsteina s Fürthem k využití základního, už promyšleného konceptu a pouze jeho úpravě s ohledem na konkrétní staveniště a specifické požadavky objednavatelů. Proto je základní charakter stavby velmi blízký například domům čp. 195 a 528 v paralelní Janovského ulici.
Při vzájemném srovnání se však projevuje jistá variabilita. V reakci na sousední Hruškovu novostavbu i na další funkcionalistické domy ze třicátých let 20. století zde byl střed uliční fasády plasticky obohacen o mělký, plochý arkýř nasazený od úrovně prvního patra, který architekti použili na průčelí čp. 528, včetně takřka totožných pásových oken zalomených na boky předsazeného arkýře a uprostřed se zesíleným dělením odpovídajícím uvnitř obou domů organizaci jednotlivých bytových jednotek. Šířka parcely ve Schnirchově ulici autorům umožnila dvě sdružená pětidílná okna z Janovského ulice rozšířit na dvojice šestidílných oken. U domu čp. 199 však arkýř vystoupal až do úrovně koruny zdiva a jeho povrch se tak stal součástí terasy zasunutého nejvyššího podlaží, zatímco v Janovského ulici je arkýř o etáž nižší a jeho vrchol nese balkony pátého patra. Převzata byla i obdobná čtyřdílná okna po obou stranách arkýře. Sousední dům v Janovského ulici (čp. 195) zase poskytuje analogii pro zapuštěný vstup s dveřmi domu posunutými k levému okraji. S domy v Janovského ulici je u domu čp. 199 takřka shodné i nejvyšší ustoupené patro s předloženou pásovou terasou a blízkým zábradlím a také vnitřní uspořádání symetricky podél ústředního schodiště v zadní části domovní dispozice seskupených bytů o – na svou dobu – vyšším hygienickém standardu.
Autor poslední revize: Dalibor Prix
-
Zdroje a literatura:
-
- Rostislav Švácha, Od moderny k funkcionalismu. Proměny pražské architektury první poloviny dvacátého století. Praha: 1994, s. 531.
- Jan E. Svoboda – Jindřich Noll – Ester Havlová, Praha 1919–1940. Kapitoly o meziválečné architektuře. Praha: 2000, s. 95.
- Dagmar Broncová et al. Praha 7 křížem krážem. Praha: 2004, s. 76.
- Pavel Vlček (ed.), Umělecké památky Prahy. Velká Praha. A/L. Praha: 2012, s. 445, autor hesla Pavel Vlček.
- Pavel Vlček – Pavel Zahradník et al. Encyklopedie architektů, stavitelů, zedníků a kameníků v Čechách. Praha: 2023, s. 248, 599, s. 248 autoři hesla Pavel Vlček – Jiří Hilmera; s. 599 autor hesla Pavel Vlček.
-
Název:
Nájemní dům čp. 199 -
1934:
Projekt1934–1935:
Realizace -
Kód:
PRAHA-7-H-199 -
Typ: