V roce 1926 Elektrické podniky hlavního města Prahy rozhodly o realizaci nové ústřední budovy, pro kterou získaly pozemky pod kostelem sv. Antonína v lokalitě původně určené pro výstavbu nájemních domů. V soutěži, která se uskutečnila roku 1926, zvítězili tehdy ještě poměrně mladí architekti Adolf Benš a Josef Kříž. Navrhli velkoryse pojatou budovu, po Veletržním paláci druhou největší v raně funkcionalistickém stylu v Holešovicích, s novodobými, do té doby v Praze nepoužitými technickými prvky, například s bílým mrazuvzdorným keramickým pláštěm a s klimatizací od firmy Carrier. Interiér nadzemní části stavby je určen rozměrnou centrální schodišťovou halou, v suterénu se nachází velký přednáškový sál. Součástí paláce byly původně rovněž obchody, kavárna, kulturní centrum a ordinace lékařů. V letech 2018–2020 prošla budova celkovou rekonstrukcí podle návrhu architektonické kanceláře TaK Architects. Mnoho architektonických detailů bylo nahrazeno novými, ale vycházejícími z původních tvarů.
Ústřední budova Elektrických podniků hlavního města Prahy je funkcionalistickou stavbou vzniklou v letech 1927–1935 podle projektu Adolfa Benše a Josefa Kříže. Jedná se o velkoryse pojatou budovu, celkem 152 274 m3 obestavěného prostoru na pozemku o velikosti 8594 m2. Konstrukci tvoří železobetonový skelet, kde modul sítě je tvořen vzdáleností 520 cm; výplňové zdivo je z běžných dutých cihel. Pilíře skeletu nestojí na základové desce, ale každý je individuálně založen. Pokud jde o jejich konstrukci, u některých je použito Considérovy armatury, jiné mají litinové jádro podle Fritze Empergera. Poslední patro hlavní budovy nemá železobetonovou, ale ocelovou kostru, aby mohla být rozebrána a případně nadstavěna další podlaží. Velká pozornost byla věnována odhlučnění podlah prostřednictvím korkoxylolitového podkladu nebo podkladu Sordius, někde bylo použito i gumových podlah, případně linolea (na plstěné podložce). Objekt byl vybaven klimatizací (systém Carrier), jejíž chladicí jednotka, vyrobená Škodovými závody, se původně uplatňovala ve vnějším pohledu, a dotvářela tak moderní charakter stavby. Teplo bylo dodáváno dálkově z holešovické elektrárny.
Rozlehlý komplex vznikal v osové koncepci pod kostelem sv. Antonína, ale pohledově byl více utvářen z opačné strany, od nábřeží. Budově a dojmu, který by měla zanechat, mimořádně ublížila pozdější výstavba magistrály. Původně měla parcela sloužit k výstavbě nájemních domů. Podle vyjádření architektů byla symetrie budovy určena souměrností požadavků dvou oddělení – energie (na jižní straně) a drah, jejichž úřadovny byly rozloženy uspořádaně kolem ústřední haly. Nestejně vysoké budovy (základ tvoří vysoký obdélný blok uprostřed, přerušený o patro vyšším kolmým blokem) v pravoúhlé osnově obklopují tři dvory a dva malé dvorky. Jednotlivé kvádry tvořící stavbu prolamují velké plochy oken, oddělené jen úzkými meziokenními pilíři. Na nižším bloku, kde se uplatňuje ve třetím podlaží vystupující pás, je užito průběžných oken. Vnější fasády mají keramické obklady Rakodur. V suterénu byl zřízen velký přednáškový sál (pro 800–1000 osob), který mohl zároveň sloužit jako biograf, ale jeho hlavním zaměřením byla propagace. Dále se zde nacházely archivy, trezory, skladiště, ale i technické provozy. Jediný dvůr sloužil i jako garáže, do nichž byla auta spouštěna výtahem. Přízemí ovládala velká vstupní hala, která prostupovala čtyřmi podlažími a byla vlastně vnitřním dvorem hlavní šestipatrové budovy. Za halou bylo přímo proti vchodu umístěno trojramenné schodiště. Hala se do stran rozšiřovala na každé straně o „dvorany“, z nichž byly přístupné jednotlivé kanceláře. První patro patřilo z větší části kancelářím pro styk s veřejností, dále zde byla telefonní ústředna. Hlavní vstup obklopovalo deset obchodních prostorů k pronajmutí. V západně položených nižších budovách byly dílny a kanceláře prozatímně pronajaté magistrátní úřadovně pro Prahu VII (18 místností). Vyšší patra hlavní budovy zabíraly kanceláře elektrických podniků, v posledním patře se nacházela restaurace.
Autorka poslední revize: Ludmila Hůrková
-
Zdroje a literatura:
-
- Rostislav Švácha, Od moderny k funkcionalismu. Proměny pražské architektury první poloviny dvacátého století. Praha: 1994, s. 319–321, 504.
- Jan E. Svoboda – Jindřich Noll – Ester Havlová, Praha 1919–1940. Kapitoly o meziválečné architektuře. Praha: 2000, s. 93.
- Petr Krajči (ed.), Slavné stavby Prahy 7. Praha: 2011, s. 140–143.
- Pavel Vlček (ed.), Umělecké památky Prahy. Velká Praha. A/L. Praha: 2012, s. 522–524, autor hesla Pavel Vlček.
- Zdeněk Lukeš, Praha moderní: velký průvodce po architektuře 1900–1950. Levý břeh Vltavy. Praha: 2013, s. 38–39.
- Dagmar Broncová (ed.), Praha 7 známá neznámá. Praha: 2014, s. 94–95.
- Jan Jungmann, Holešovice-Bubny: v objetí Vltavy. Praha: 2014, s. 33–34.
-
Název:
Úřední budova Elektrických podniků hl. města Prahy -
1926:
Projekt1927–1935:
RealizaceElektrické podniky hlavního města Prahy (Investor)2018–2020:
RekonstrukceTaK Architects -
:
-
Kód:
PRAHA-7-H-1477
-
Úřední budova Elektrických podniků hl. města Prahy. Foto: Jan Vlačiha. Zdroj: Archiv autora
-
Úřední budova Elektrických podniků hl. města Prahy. Zdroj: Archiv ÚDU AV ČR. Rok: Před rokem 1989
-
Úřední budova Elektrických podniků hl. města Prahy. Celkový pohled na novostavbu Elektrických podniků hl. m. Prahy. Foto: Antonín Alexander. Zdroj: Archiv hl. města Prahy, Sbírka fotografií, sign. I 11046. Rok: 1937
-
Úřední budova Elektrických podniků hl. města Prahy . Pohled do Antonínské ulice. Vlevo dům čp. 1477 Útřední budova Elektrických podniků hl. města Prahy. Foto: Jana Jelínková-Petráková. Zdroj: Archiv hl. města Prahy, Sbírka fotografií, sign. I 12414. Rok: 1981
-
Úřední budova Elektrických podniků hl. města Prahy (v době výstavby stanice metra Vltavská). Zdroj: © Archiv Metrostav. Rok: 1979
-
Úřední budova Elektrických podniků hl. města Prahy (v době výstavby stanice metra Vltavská). Zdroj: © Archiv Metrostav. Rok: 1982
-
Úřední budova Elektrických podniků hl. města Prahy. Pohled od nově vybudované stanice metra Vltavská. Zdroj: © Archiv Metrostav. Rok: Po 1984
-
Úřední budova Elektrických podniků hl. města Prahy. Návrh situace z roku 1929. Zdroj: Archiv ÚDU AV ČR
-
Úřední budova Elektrických podniků hl. města Prahy. Návrh průčelí z roku 1929. Zdroj: Archiv ÚDU AV ČR
-
Úřední budova Elektrických podniků hl. města Prahy. Půdorys přízemí z roku 1929. Zdroj: Archiv ÚDU AV ČR